Bemiddeling in werksituaties

 

Samen werken met mensen op de werkvloer leidt regelmatig tot meningsverschillen en tegenstellingen. Vaak weten we er goed mee om te gaan, soms leiden ze tot frustraties, hoogspanning, conflicten.

Wanneer de spanning in teams of tussen individuen onderling blijven oplopen, wanneer er steeds meer roddels ontstaan, wanneer er subgroepjes worden gevormd, wanneer de onderlinge en onderhuidse strijd toeneemt, wanneer werk wordt geboycot, wanneer men met staking dreigt, is het lastig om als leidinggevende of manager hiermee om te gaan. Je bent immers een betrokken partij die de mensen kent vanuit de organisatie- en teamwerking. In dergelijke contexten is op dat ogenblik een bemiddeling met een erkend bemiddelaar in arbeidssituaties en sociale zaken aangewezen. Vanuit het specifieke bemiddelingskader en de bemiddelingstechnieken weet een bemiddelaar de verschillen en tegenstellingen te laten benoemen, van daaruit naar een wederzijdse erkenning te komen van onderliggende noden en behoeften. Om daarna tot gezamenlijke oplossingen te komen.

De kracht van bemiddeling is dat de betrokkenen zélf tot oplossingen komen. Dit in tegenstelling en vaak ter voorkoming van gedwongen opgelegde oplossingen vanuit de leidinggevenden.

Tijdig de expertise van een bemiddelaar inroepen voorkomt heel wat onnodige spanningen, energieverlies, efficiëntieverlies, ziekteverzuim en burn-outsituaties in organisaties en teams.